Verslag Kampvuurkuil 2012

Verslag project Kampvuurkuil 2012

Al jaren liepen we er tegenaan te hikken. Er moest iets gebeuren met de kampvuurkuil. Maar wat, en hoe, en vooral wanneer.???

Dit jaar waren we het echt zat! Alweer moest de hele kampvuurkuil ontdaan worden van onkruid voor we er gebruik van konden maken met de Sint Jorisdag. Tijd voor actie! Deze zomer moest het dus gebeuren. Helaas kon het voor de leiding alleen in een weekend waarop de meeste kinderen en ouders met vakantie waren. Maar we zijn aan de slag gegaan en hebben de klus geklaard. Onderstaand een verslag(je) van de bezigheden.

We begonnen de vrijdagavond met een stevige maaltijd om te zorgen voor voldoende energie voor het harde werk dat voor ons lag. Na het toetje gingen we gauw aan de slag. Voordat begonnen kon worden met het opbouwen van de .nieuwe. kuil, moest eerst de oude worden verwijderd. Alle stenen en tegels werden eruit gehaald en opgestapeld voor hergebruik. Ook alle oude banken werden uit de kuil verwijderd. Bij het loshalen van de balken kwamen we bijzondere dingen tegen. Zo sprongen op een gegeven moment twee kikkers achter het hout vandaan en vonden we een balk die vanbinnen een compleet gangenstelsel bevatte van een mierennest. De lastigste klus was het loskrijgen van de paaltjes en palen die soms wel heel diep in de grond zaten. Daar hadden de mannen heel wat kracht voor nodig! Het was inmiddels allang donker toen onder luide aanmoedigingen van Kelly en Ria de laatste paal eindelijk loskwam en met gejuich uit de kuil werd gegooid. Tijd voor een welverdiend drankje en uiteraard voor de laatste keer in de oude kuil een afscheidsvuur. En dan gauw slapen, want we hadden nog twee volle dagen zwoegen voor de boeg.

Zaterdagochtend ging de wekker al weer errug vroeg! Gauw even een ontbijtje en om 8 uur stonden Bob en Bas al voor de deur met de graafmachines. Speelgoed voor grote mannen! En wat waren we daar blij mee! Het afgraven van de berg ging echt super snel! Terwijl Bob zorgde dat de berg voor onze ogen verdween en de kuil werd opgevuld, reed Bas de vrijgekomen aarde uit over het grasveld en rond de boom. Ondertussen waren wij bezig met het afgraven van het zand onder de heuvel naast het clubhuis. Dat hadden we namelijk weer nodig voor het leggen van de tegels in de nieuwe kuil. Aan het eind van de ochtend was de grootste klus geklaard! De berg was verdwenen, de kuil was opgehoogd en alle overgebleven aarde was verspreid over het terrein. Tijd voor een welverdiende pauze.

Na de lunch werden de taken verdeeld over binnen- en buiten werk. Terwijl buiten het zand werd verdeeld over de kampvuurkuil, werden binnen de tenten geschrobd zodat ze weer schoon konden worden opgeruimd. De touwen werden weer netjes opgeschoten en weggehangen en er werden wat kleine reparaties aan tent(zakk)en uitgevoerd. De lampen in het leiding hok werden onder handen genomen en allerhande kleine klusjes werden gedaan. Buiten ging het werk aan de kampvuurkuil ondertussen onverminderd door. Het zand werd verspreid, aangestampt en weer aangevuld. Daarna nog meer verspreid, weer aangestampt en uitgevlakt. Het werk was dankzij de hulp van Bob en Bas in de ochtend zo goed opgeschoten, dat we halverwege de middag al konden beginnen met tegelen. Ondertussen werd er uiteraard binnen flink door geboend en geklust tot het tijd was om te eten. Snel patatjes gehaald en die heerlijk met zijn allen in de zon opgegeten. Daarna werd er weer hard doorgewerkt en even voor half 10 .s avonds werd (onder .lichte. dwang van Kelly) de laatste tegel voor de dag gelegd. De basis voor de nieuwe kampvuurkuil was klaar! In het open vierkant werd het eerste vuur opgestookt. En later hebben we heerlijk tegen de kuil naar de vallende sterren van de Perseïn kunnen kijken. Toen we daarbij bijna in slaap vielen was het toch echt tijd om naar bed te gaan. Morgen nog een zware dag te gaan!

Zondag konden we gelukkig een klein beetje uitslapen, al was dat lang niet genoeg volgens sommigen. Na een heerlijk uitgebreid ontbijt in de zon gingen we weer aan de slag. Met een stuk minder energie dan de dag ervoor, dat wel, maar we moesten toch nog even door. Er werd onderhoud gepleegd aan de boeidelen van het clubhuis, de laatste tenten werden schoongemaakt en opgeruimd en binnen werd gesopt, geveegd en gedweild. Uiteraard werd er ook deze dag nog aan de kampvuurkuil gewerkt. Het vierkant werd uitgegraven en de randen werden afgewerkt met tegels. Zand werd ingeveegd en als laatste werd de boel nog even nat gespoten. Nadat alles was opgeruimd aan het einde van de dag, was het tijd om naar huis te gaan. Het was een zwaar weekend, we waren allemaal erg moe, maar ook zeer voldaan! Het was ook een heel gezellig weekend en we hebben veel lol gehad tijdens het werk. Hoewel het nog niet helemaal af is en er nog het nodige moet gebeuren (plantjes op de helling, puinbrokken uit de aarde, grasveld herstellen) mogen we trots zijn op wat we gepresteerd hebben.

Ik wil dan ook namens de groep iedereen die aanwezig is geweest heel erg bedanken voor zijn/haar tijd en inzet!

Peter, Thijs, Kelly, Inge, Dennis, Ria, Wouter, Liesbeth, Rick, Jan Willem, Perijn en uiteraard ook Bob en Bas!